Alla inlägg den 1 april 2011

Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 15:00

Jag har börjat titta lite på C boken och det första man får göra är att skaffa grundläggande verktyg. Eftersom jag enbart är intresserad av Linux så kommer jag inte att skriva något om Windows.


Det första man behöver är en C kompilator. Det är den applikation som bygger den kod man skrivit och gör den körbar. I Linux så kör man med GCC och den finns installerad på vissa system.


För att se om GCC finns installerad så öppnar man ett terminalfönster och skriver följande:


     $ gcc -v


Detta skall ge en del information om vad som är installerat och vilken version man använder sig av. Om man inte får denna information så behöver man installera gcc på sin dator. Detta gör man på följande sätt:


    För Debian/Ubuntu

    $ sudo apt-get install gcc


    För Redhat/CentOS/Fedora

    # yum install gcc


Det andra som man behöver är en texteditor eller en integrerad utvecklingsmiljö. Det räcker gott och väl med en vanlig texteditor som Mousepad, Gedit eller liknande. Kompileringen gör man via terminalen senare.


Fördelen med en integrerad utvecklingsmiljö är att man kan göra allt inne i programmet istället för att använda separata program. Några tips på schyssta IDE är CodeLite, Geany och Code::Blocks.


Med GCC och en texteditor så kan man starta med programmeringen...

Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 14:02

 


Jag köpte boken C Programming in easy steps för ett tag sen och det är den boken jag tänkt börja med. Det är en bok på engelska som går igenom C programmering på ett bra sätt. Jag har småläst lite i den tidigare för att få en känsla om hur den är.


Boken ger grunderna i C och man får veta vilka verktyg som man behöver. Lite av innehållet i boken är:


  • Komma igång
  • Hantera variabler
  • Sätta konstanter
  • Utföra operationer
  • Funktioner
  • Hantera data
  • Manipulera strängar
  • Bygga strukturer
  • Producera resultat
  • Referenssektion
Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 13:00

 


Jag har tittat runt lite på olika miljöer för Linuxutveckling och jag fastnade för CodeLite. Det är en integrerad utvecklingsmiljö som har stöd för sånt som en nybörjare behöver.


Det brukar vara rekommenderat att man använder sig av en vanlig texteditor när man börjar med programmering. Jag anser dock att man kan börja direkt med en integrerad utvecklingsmiljö bara man är uppmärksam på vad som händer.


Några av dom saker som CodeLite stödjer är:


  • CodeCompletion - Kodkomplettering, tipsar om alternativ och gör att man slipper skriva allt hela tiden.
  • BreakPoint - Brytpunkt, låter en skapa en brytpunkt så att programmet bara körs dit och inte igenom hela koden. Bra när man bara vill testa vissa funktioner istället för hela programmet.
  • Externa verktyg
  • Versionshantering
  • Projekthantering
  • Filhantering
  • samt mycket mer...
Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 12:27

Jag startade denna blogg idag för att jag ville ha ett ställe där jag kunde skriva om mina studier i C-programmering och Linuxprogrammering. Ett ställe där jag dels kan hålla koll på hur det går, och dels för att dela med mig av det jag lär mig.


Det innehåll som jag planerat är:


  • C/C++ - Studier i C/C++
  • Linuxprogrammering - Studier i Linuxprogrammering
  • Programvara - Information om programvara som jag använder mig av
  • Linux - Allmänna tips etc kring operativsystemet Linux

Jag har hållt på lite med Pythonprogrammering tidigare men jag ser mig som nybörjare när det gäller programmering. Det var ett tag sen jag höll på med Python också så jag kommer starta från grunden med programmeringen.


Jag kommer blogga så ofta jag kan. Dock så har jag mycket igång just nu så det återstår att se hur mycket tid jag kan lägga på mina programmeringsstudier. Jag håller på med andra studier samt har ett arbete på dagarna som tar mycket av min tid.

Presentation


En blogg om C och Linuxprogrammering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards