Direktlänk till inlägg 1 april 2011

CodeLite Utvecklingsmiljö

Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 13:00

 


Jag har tittat runt lite på olika miljöer för Linuxutveckling och jag fastnade för CodeLite. Det är en integrerad utvecklingsmiljö som har stöd för sånt som en nybörjare behöver.


Det brukar vara rekommenderat att man använder sig av en vanlig texteditor när man börjar med programmering. Jag anser dock att man kan börja direkt med en integrerad utvecklingsmiljö bara man är uppmärksam på vad som händer.


Några av dom saker som CodeLite stödjer är:


  • CodeCompletion - Kodkomplettering, tipsar om alternativ och gör att man slipper skriva allt hela tiden.
  • BreakPoint - Brytpunkt, låter en skapa en brytpunkt så att programmet bara körs dit och inte igenom hela koden. Bra när man bara vill testa vissa funktioner istället för hela programmet.
  • Externa verktyg
  • Versionshantering
  • Projekthantering
  • Filhantering
  • samt mycket mer...
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Jacobsson - 6 april 2011 17:17

På grund av en ihållande spänningshuvudvärk så har jag inte kunnat komma igång ordentligt. Har bara kunnat fokusera på arbetet och på att vila när jag haft min fritid. Känns inte roligt men det är inte mycket att göra nåt åt.   Har fortfarande kä...

Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 15:00

Jag har börjat titta lite på C boken och det första man får göra är att skaffa grundläggande verktyg. Eftersom jag enbart är intresserad av Linux så kommer jag inte att skriva något om Windows.   Det första man behöver är en C kompilator. Det är ...

Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 14:02


    Jag köpte boken C Programming in easy steps för ett tag sen och det är den boken jag tänkt börja med. Det är en bok på engelska som går igenom C programmering på ett bra sätt. Jag har småläst lite i den tidigare för att få en känsla om hur d...

Av Mikael Jacobsson - 1 april 2011 12:27

Jag startade denna blogg idag för att jag ville ha ett ställe där jag kunde skriva om mina studier i C-programmering och Linuxprogrammering. Ett ställe där jag dels kan hålla koll på hur det går, och dels för att dela med mig av det jag lär mig.   ...

Presentation


En blogg om C och Linuxprogrammering.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards